• خانه
  • اخبار
  • همسویی استراتژیک، راهکار گذر از ابر چالش‌های اقتصادی است

دکتر قلمکاری در آیین رونمایی از برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان:

همسویی استراتژیک، راهکار گذر از ابر چالش‌های اقتصادی است


برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک، به همت شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان، تهیه و از سند آن رونمایی شد.

دکتر حمیدرضا قلمکاری، نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در آیین رونمایی از این برنامه که با حضور جمعی از اعضاء هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، فعالان اقتصادی و اساتید و اعضاء هیئت علمی دانشگاه های مطرح کشور برگزار شد، گفت: این برنامه راهبردی که برای اولین بار در سطح اتاق های بازرگانی کشور شاهد تهیه و تدوین آن هستیم؛ از پشتوانه مطالعات تطبیقی غنی برخوردار است تا بتواند در سطح ملی و منطقه ای و حتی فرامنطقه ای فراگیر شود.
رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان افزود: این برنامه، در افقی ده ساله و با برنامه اجرایی ۵ ساله تدوین شده است.
دکتر قلمکاری خاطر نشان ساخت: معتقدیم که دستیابی به موفقیت پایدار، نیازمند استراتژی هوشمندانه و اجرای قدرتمند آن است و پیرو همین دیدگاه، سند راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان تهیه شده است.

تشریح عوامل چالش زا در اقتصاد

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، در بخش دیگری از سخنان خود، بروز تغییرات اساسی در اقتصاد کلان را زمینه ساز ظهور انواع چالش ها در عرصه های مختلف اقتصادی دانست و تصریح کرد: نرخ‌های چندگانه ارز، عدم وجود ساختار منسجم اقتصادی، مباحث و مشکلات بیمه ای، بانکی و یا مالیاتی؛ از جمله موضوعات چالش برانگیز برای فعالان اقتصادی است.
دکتر قلمکاری بیان داشت: در شاخص سهولت کسب و کار، کشور ایران در سال ۲۰۲۰ در میان ۱۹۰ کشور رتبه ۱۲۷ را به خود اختصاص داده و در شاخص رقابت پذیری نیز در بین ۱۴۱ کشور، رتبه ۹۹ را داریم؛ در حالی که در سال قبل از آن ۱۰ پله بالاتر از مکان فعلی قرار داشتیم.
رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به “شاخصG.I.I” (شاخص جهانی نوآوری) در قالب هفت رکن با ۸۱ زیر شاخص (پنج رکن شاخص‌های ورودی و دو رکن شاخص‌های خروجی) گفت: ایران در شاخص‌های ورودی، جایگاه ۸۶ را دارد و نکته جالب اینکه از بدترین مشخصه های مرتبط با شاخص‌های ورودی، پیچیدگی کسب و کارها و چگونگی نظارت نهادهای مربوطه است.
وی اعلام کرد: در مورد شاخص‌های خروجی، زیر شاخص‌های خوبی مشاهده می شود؛ از جمله اینکه در زمینه خروجی های دانش و فنآوری رتبه ۴۲ و در زمینه خلاقیت رتبه ۴۴ را داریم که این موارد، نقطه اتکاء ما محسوب می‌شود.

لزوم سرمایه گذاری بر روی نقاط قوت اقتصادی

دکتر قلمکاری همچنین اظهار داشت: پارلمان بخش خصوصی با توجه به چالش‌هایی که بیان شد، باید بر روی نقاط قوت و قابل اتکاء اقتصادی کشور، سرمایه گذاری بیشتری کند و سایر نهادها را در ارتباط با موضوعاتی که بیان خواهد شد، به نوعی همسویی استراتژیک برساند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، ضمن تشریح وضعیت کلان اقتصادی استان اصفهان تصریح کرد: همسویی استراتژیک، راهکار گذر از چالش‌ها و ابر چالش‌های اقتصادی است. به عنوان نمونه؛ بهبود ۱۶ رتبه ای شاخص محیط کسب و کار استان اصفهان در بهار ۱۴۰۰ نتیجه همسویی استراتژیک بخش دولتی و خصوصی با راهبری اتاق بازرگانی اصفهان است.

تصمیم سازی برای ایجاد همسویی استراتژیک

رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان؛ در پایان بر نقش مهم اتاق‌های بازرگانی در بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان تأکید کرد و گفت: شورای مطالعات استراتژیک منطبق بر اتاق‌های فکر نسل سومی در جهان ایجاد شده است.
وی مأموریت این شورا را تصمیم سازی و ایجاد همسویی و یکپارچگی استراتژیک در فعالیت‌ها و فرایندهای اتاق بازرگانی اصفهان با دیدگاه تعالی سازمانی و توجه بیش از پیش به ذینفعان دانست.


نوشته شده در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

دکتر حمیدرضا قلمکاری

عضو هیأت رئیسه، هیأت نمایندگان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان | دوره نهم


تمامی حقوق برای موسسه‌ی بین‌المللی و غیرانتفاعی ایندکس محفوظ می‌باشد. © ۱۴۰۱