• خانه
  • اخبار
  • لزوم نظارت گسترده بر تولید محصولات تراریخته در کشور

در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی مطرح شد:

لزوم نظارت گسترده بر تولید محصولات تراریخته در کشور


عدم درک صحیح از اهمیت و تاثیر کشاورزی بر سلامت جامعه و اقتصاد کشور یکی از بزرگترین معضلاتی است که سالهاست فعالین این صنعت را آزار داده است. این مساله سبب شده تا ایران در عرصه کشاورزی برنامه مدون و یکپارچه ای را دنبال نکند، اقدامات و حمایت های لازم را از کشاورزان نداشته باشد ودر نهایت کشتی کشاورزی ایران در آستانه به گل نشستن قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این در حالیست که بسیاری از کشورها توجه ویژه ای را نسبت به کشاورزی دارند و مسائل و معضلات این صنعت را به صورت، علمی و فراملی دنبال و برای حل آن ها تلاش می کنند.

یکی از چالش های مهم صنعت کشاورزی جهان گیاهان تراریخته است که گویا در ایران عده ای کورکورانه به دنبال رونق آن هستند بدون آنکه در رابطه با این نوع ازگیاهان اطلاعات لازم را داشته باشند و بدانند که در صورت عدم توجه لازم به این موضوع سلامت جامعه و مصرف کنندگان به شدت در معرض تهدید قرار می گیرد.

محصولات ترا ریخته (Genetically Modified Organisms) در واقع از طریق مهندسی و اصلاح ژن‌های یک ارگانیسم به دست می‌آیند و در این اصلاح ژنتیکی، “دی.ان.ای” موجودات با استفاده از روش‌هایی تغییر می‌یابد، یعنی دی‌ان‌ای پس از ایجاد تغییر در خارج از بدن آن موجود یا گیاه، به درون سلول‌های آن منتقل می‌شود به نحوی که بتواند به جزیی از دی‌ان‌ای آن موجود تبدیل شود. این تغییر می‌تواند موجب تولید فراورده‌هایی شود که ویژگی های جدیدی دارند و آن را به نسل‌های بعدی انتقال می دهند.

امروزه با گذشت چندین سال از ظهور تولید محصولات کشاورزی با این روش منتقدان بسیاری به اما و اگرهای آینده آن پرداخته اند و معتقدند فعلا در مورد تولید انبوه محصولات کشاورزی تراریخته باید صبر و تأمل شود، چرا که در آینده ممکن است دانش آن پیشرفت کند و زوایای پنهان این علم و تکنولوژی آشکار شود.

علم بشر در حال حاضر در حوزه مهندسی ژنتیک از توانایی تاثیرگذاری و مدیریت همه خصوصیات فرآورده نهایی برخوردار نیست و دقیقا نمی‌داند حاصل پیوند ژنتیکی نهایی درآینده چه خواهد شد و احتمال افزایش بیماری های نامعلوم و مقاوم به درمان در مصرف ‌کننده چنین فرآورده‌ای وجود دارد.

مساله گیاهان تراریخته مساله ای است که توسط کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان یک اولویت ویژه دنبال می شود و در جلسه ای که با حضور اساتید دانشگاه ها و صاحب نظران صنعت کشاورزی برگزار شد به دقت مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.

عضو گروه پژوهش فرهنگستان علوم پزشکی در این جلسه، گفت : آنچه ما را از پیشرفت بازداشته این است که ضرب المثل چو فردا شود فکر فردا کنیم را سر لوحه قرار داده ایم، اما در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی شاهد هستیم که یک آینده نگری سازنده سرلوحه امور قرار گرفته است و از این بابت باید از هیئت رئیسه و اعضای این کمیسیون تشکر و قدردانی کرد.

سید مهدی سیدی با بیان اینکه بیو تکنولوژی علمی است که ریشه ی چند هزار ساله دارد، افزود: به صورت علمی ۳۳ سال از تولید گیاهان تراریخته با استفاده از علم بیو تکنولوژی می گذرد و اکنون در حالی که همه ی دنیا از میزان تولید گیاهان تراریخته ی خود کاسته اند ما به دنبال افزایش آن هستیم که بسیار جای تامل دارد.

وی گیاهان تراریخته را در دو نوع مقاوم به حشره و مقاوم به آفت کش دانست و اظهار داشت: بر اساس یافته های علمی هر اقلیم حشرات مخصوص به خود و البته نژاد های انسانی منحصر به فرد دارد و به همین خاطر نمی توان گفت که یک گیاه تراریخته شده می تواند در تمام دنیا رشد و کیفیت مطلوب داشته باشد.

عضو گروه پژوهش فرهنگستان علوم پزشکی گفت: گیاهان تراریخته می توانند اقلیم و محیط زیست یک منطقه را به کلی تغییر دهند در حالی که مطابق با آمارهای جهانی این نوع از گیاهان نتوانسته افزایش تولید قابل توجهی را داشته باشند و این مهم در تولید پنبه ی تراریخته شده در پاکستان و بورکیناسفو به خوبی ثابت شد است.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته تولید گیاهان تراریخته را فراموش و به سوی تغییر ژن های گیاهی حرکت می کنند، افزود: این در حالی است که در برنامه ششم توسعه آمده است که باید یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ایران به کشت گیاهان تراریخته اختصاص یابد .

هرکس دلش به حال ایران می سوزد از گیاهان تراریخته استفاده نمی کند

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این باره، گفت: آنچه باعث شده تا گیاهان تراریخته امروزه در کشور ماه مطرح شود تاکید برنامه ششم توسعه بر کشت این نوع گیاهان است در حالی که بسیاری از کشور ها از جمله چین با وجود اینکه فناوری آن را دارند از تولید چنین گیاهایی برای مردم خود خوداری می کنند.

خیام نکویی با بیان اینکه تولید گیاهان تراریخته به نفع سلامت مردم نیست، اظهار داشت : در حالی ایران می خواهد به سمت تولیدات گیاهان تراریخته به خصوص تولید برنج تراریخته برود که هیچ کشوری در دنیا جرات چنین کاری را به خود نداده است.

وی مسائل مرتبط با کشاورزی را به نوعی یک جنگ نامرئی دانست و گفت: اهمیت این موضوع به گونه ای است که حتی دشمن می تواند از طریق گیاهان و محصولات گیاهی فاقد کیفیت و شاید تراریخته جمعیت و سلامت مردم ایران را به مخاطره و به اقتدار ایران خدشه وارد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه باید در واردات محصولات کشاورزی هم باید از واردات گیاهان تراریخته جلوگیری کرد افزود: سلامتی مردم بر همه چیز الویت دارد و نباید بدون مطالعه، آزمایشات و توجه لازم در عرصه های کشاورزی اقدامی انجام شود زیرا محصولات کشاورزی سلامت یک جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

مدیر مطالعات راهبردی طرح ویژه اقتصادی فریدن کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست، افزود: طرح امکان سنجی توسعه ایجاد منطقه ی ویژه ی اقتصادی تولید و تجارت کربوهیدرات هایی گیاهی یکی از اقدامات علمی و برنامه ریزی شده این کمسیون است که در راستای اقتصاد مقاومتی است و می تواند کاهش صادرات غیر نفتی ، افزایش سرمایه گذاری، تولید اشتغال مولد، تحرک اقتصادی منطقه ای و … را در پی داشته باشد و ما برای تولید گیاهان و محصولات کشاورزی تراریخته نیز با همین دیدگاه موشکافانه و علمی باید برنامه ریزی و اقدام کنیم.

نکویی در ادامه افزود: این طرح در ابتدا از یک منطقه شروع شد اما پس از جلسات بسیار و اعمال نظر صاحب نظران به یک طرح در چهار چوب ملی بدل شد.

دبیرخانه دائمی گیاهان تراریخته در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست تشکیل می شود

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی در این جلسه با بیان اینکه این کمیسیون بر اساس تفکر استراتژیک برای حل مشکلات کشاورزی اقدام می کند، گفت: مساله گیاهان تراریخته یک مساله بسیار مهم است و اتاق بازرگانی باید به عنوان نماینده پارلمان بخش خصوصی موضع گیری خاص خود را داشته باشد.

حمیدرضا قلمکاری پیگیری مساله گیاهان تراریخته را رسالت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی دانست و افزود: تشکیل یک دبیرخانه ی دائمی گیاهان تراریخته متشکل از متخصصان این حوزه و پیگیری های لازم می تواند در انجام این رسالت گام مثبتی باشد.

وی به ۱۰ طرح کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی در ده ماه گذشته اشاره و گفت: این طرح ها بر مبنای روش آنالیز شکاف و با مبنا قرار دادن قوانین و مباحث علمی تدوین شده اند و همگی قابلیت اجرایی دارند و زمان اجرای هر قسمت از اجرای این طرح ها نیز مشخص شده است.

قلمکاری افزود: پیگیری مسائل روز کشاورزی، تشکیل بانک های اطلاعاتی جامع، تدوین راهکار های موثر و … با رصد فعالیت های کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی مشهود است و اگر نتایج چنین حرکت ها و تحقیقاتی توسط مسولین اجرایی به عنوان یک مشاوره سازنده پذیرفته شود می توان امیدوار بود که کشتی به گل نشسته کشاورزی وارد دریا پیشرفت و آینده نگری گردد.


نوشته شده در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵

دکتر حمیدرضا قلمکاری

عضو هیأت رئیسه، هیأت نمایندگان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان | دوره نهم


تمامی حقوق برای موسسه‌ی بین‌المللی و غیرانتفاعی ایندکس محفوظ می‌باشد. © ۱۴۰۱