• خانه
  • اخبار
  • دکتر قلمکاری : مرثیه سرایی دردی را از زاینده رود دوا نمی کند

همه می خواهند سوپر من نجات زاینده رود باشند

دکتر قلمکاری : مرثیه سرایی دردی را از زاینده رود دوا نمی کند


تبعات خشکی زاینده رود و باتلاق گاوخونی تنها با ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب و کمیته ی حقیقت یاب قابل درمان است.

دکتر حمیدرضا قلمکاری رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در یازدهمین جلسه ی این کمیسیون پیرامون مساله ی زاینده رود گفت : در خصوص زاینده رود نباید احساسی و با هیاهو برخورد کنیم بلکه لازم است تا با دقت تمام و بر اساس مباحث علمی و کارشناسی و با هدف ” نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب” تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی ، اتاق های بازرگانی و سایر نهاد ها برای مرثیه سرایی و فریاد زدن ساخته نشده اند اظهار داشت : امروز هرکسی می خواهد سوپرمن احیای حوضه ی آب ریز زاینده رود باشند اما متاسفانه این افراد برای چالش هایی که در خصوص این حوضه ی آبریز مطرح می کنند راهکار قابل توجه ای ارائه نمی دهند .

رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه تمامی نهاد ها و سازمان ها به صورت انفرادی وضعیت زاینده رود را دنبال می کنند افزود : این حجم از واگرایی در خصوص تنها حوضه ی آبریز فلات مرکزی ایران نتیجه ی مطلوبی را ندارد و باید قبول کرد تنها کلید حل این مشکل هم افزایی و تعامل دولت ، بخش خصوصی و مردم است .

دکتر حمیدرضا قلمکاری ایجاد ” ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب ” در طراز ملی و تثبیت و تصویب آن در برنامه ی ششم توسعه و اخذ ردیف بودجه را تنها راه نجات زاینده رود دانست و ادامه داد : بیشتر از یک سال است که ستاد نجات زاینده رود از سوی کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاد شده است اما با این حال هنوز آن چنان که باید از آن صحبت نمی شود .

دکتر قلمکاری با بحرانی خواندن وضعیت زیست محیطی استان اصفهان به دلیل خشکی زاینده رود و باتلاق گاوخونی گفت : اینکه گفته می شود به مسئولین اطلاعات اشتباه داده می شود خود اساسا اشتباه است زیرا با بررسی مسائل حوضه ی آبریز زاینده رود به خوبی مشخص می گردد که ، برخی افراد از پژوهش های انجام شده استفاده ی به مطلوب می نمایند و تنها مواردی که برای منافع آن ها اهمیت دارد را بزرگ نمایی می کنند .

وی حل مسائل و مشکلات منطقه ای در حوضه ی آب ریز زاینده رود را نیز نیازمند تشکیل کمیته ای تحت عنوان ” کمیته ی حقیقت یاب دانست و تاکید کرد : اینکه ۲۳۷ میلیون مترمکعب آب چهار محال بختیاری از کجا تامین می شود ،۱۲۹۱ مترمکعب آبی که توسط وزارت نیرو به بخش های مختلف تخصیص پیدا کرده از کدام محل است ؟ حق آبه ی کشاورزان کجاست ؟ و … باید در این کمیته ی حقیقت یاب مطرح و یک بار برای همیشه به این شایعات پایان داده شود .

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان اعضای کمیته ی حقیقت یاب را متشکل از دانشگاه های معین و ذینفعان استان های فلات مرکزی دانست و تصریح کرد : برای احیای زاینده رود همه باید به یک نقطه ی نظر مشترک که همانا ” نجات زاینده رود از سرآب تا پای آب ” است دست یابند و با ایجاد هم افزایی برای تحقق آن تلاش کنند .

پژوهشی که عمق فاجعه در خصوص خشکی باتلاق گاوخونی را نشان داد

دکتر مصدقی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان در این جلسه با اشاره به پژوهشی که به تازگی در این دانشگاه پیرامون ریزگرد های ناشی از تالاب گاوخونی انجام شده است گفت : در این پژوهش در ۷۰ نقطه از اصفهان و حومه دستگاه های اندازه گیری در ارتفا ۲ تا ۳ متری سطح زمین نصب شد که بررسی نمونه های آن عمق فاجعه در اصفهان را به صورت ملموس بیان می کند .

دکتر مصدقی با بیان اینکه به صورت ماهیانه فرونشست های اتمسفری(ریزگردها ) در این دستگاه ها اندازه گیری شده است گفت : طبق محاسبات انجام شده سالیانه به صورت متوسط در هر یک کیلومتر مربع در اصفهان ۶۰ تن ریزگرد بر زمین می نشیند .

وی میزان سرب ، کادمیون ، کورم و سایر فلزات سنگین در ریزگرد ها را بسیار فراتر از حد بحرانی دانست و ادامه داد : علاوه بر این موارد ؛ نوعی خاک رس فیبری نیز که مخصوص مناطق خشک می باشد در این ریزگردها وجود دارد که بسیار برای سیستم تنفسی زیان آور است .

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان تلفیق این ریزگردها با آلاینده های صنعتی استان را به یک سم مهلک تعبیر و ادامه داد : منشاء این ذرات به صورت اخص از شرق اصفهان و باتلاق گاوخونی می باشد و همین موضوع اهمیت رسیدگی هرچه سریعتر به باتلاق گاوخونی را گوشزد می کند .

با شرایط کنونی زاینده رود می توان گفت اصفهان در مسیر نابودی است

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به شهرهایی که در طول تاریخ به دلیل خشک سالی از بین رفته اند گفت : وضعیت آب و حوضه ی آبریز زاینده رود در اصفهان روز به روز وخیم تر می شود و بر همین اساس می توان گفت که اصفهان در معرض نابودی قرار گرفته است .

وی با تاکید بر اینکه سوء مدیریت دلیل خشکی امروز زاینده رود می باشد گفت : متاسفانه بسیاری در خصوص زاینده رود صحبت می کنند اما احیای این رودخانه با شیوه ی مدیریتی کنونی امکان پذیر نیست .

سید عبدالوهاب سهل آبادی حیات مردم اصفهان را از همه چیز پر اهمیت تر توصیف و ادامه داد : درحالی که آب اصفهان توسط خطوله لوله به صدها کیلومتربیرون از مرز استان انتقال می یابد به اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاد می شود که با ایجاد خط لوله ای ۶۰۰ کیلومتری آب خلیج فارس را به اصفهان انتقال دهند که این موضوع بسیار در جای خود قابل توجه است .

سهل آبادی با ابراز حمایت از کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت : اتاق این آمادگی را دارد تا از طرح هایی که منجر به نجات زاینده رود می شود به صورت کامل حمایت کند .

حیات بیش از شش میلیون نفر از ساکنین فلات مرکزی ایران به حوضه ی آبریز زاینده رود وابسته است و همچنین ریزگرد های ناشی از خشکی این رودخانه سلامت میلیون ها انسان را به مخاطره انداخته است بر این اساس حوضه ی آب ریز زاینده رود نیازمند اقدامی فوری ، همه جانبه و علمی است که به نظر می رسد تنها با ایجاد ” ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پای آب می توان به آن دست یافت

منبع: با خبر باش


نوشته شده در تاریخ ۴ دی ۱۳۹۵

دکتر حمیدرضا قلمکاری

عضو هیأت رئیسه، هیأت نمایندگان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان | دوره نهم


تمامی حقوق برای موسسه‌ی بین‌المللی و غیرانتفاعی ایندکس محفوظ می‌باشد. © ۱۴۰۱