• خانه
  • اخبار
  • ذکر مصیبت و گریه کردن برای زاینده رود هیچ فایده ای ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی:

ذکر مصیبت و گریه کردن برای زاینده رود هیچ فایده ای ندارد


دکتر علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ، پس از بازدید از اراضی کشاورزی و بستر خشک زاینده رود گفت : زمانی که کشاورزی در یک منطقه متوقف شود مشکلات محیط زیستی از جمله تشکیل ریزگردها رخ می دهد و آنچه امروز ما در اصفهان شاهد هستیم همین مساله است.

دکترعلی محمد شاعری با بیان اینکه ریز گردهای برخاسته از کشور عراق که امروزه تبدیل به یک معضل اساسی برای مردم خوزستان شده نیز ناشی از کم آبی و تعطیلی کشاورزی در این کشور است اظهار داشت : ریزگردها از جمله مشکلات زیست محیطی هستند که می توانند استان های زیادی را درگیر خود کنند و سلامت مردم ساکن در آن را به مخاطره بیاندازد.

وی برداشت های بی رویه در بالادست رودخانه ی زاینده رود ، چاه های غیر مجاز ،بارگزاری صنعتی و تا حدودی خشکسالی را از دلایل خشک شدن زاینده رود دانست و ادامه داد : زاینده رود برای احیا نیازمند یک برنامه ریزی و تصمیم جدی و به تبع آن همکاری مجلس شورای اسلامی ، وزارتخانه های مرتبط ، بخش خصوصی و مردم است .
رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سایر حوضه های آبریز کشور نیز باید با یک برنامه ی اصولی و با نگاهی ملی مورد ارزیابی قرار بگیرند اظهار داشت : نباید همه ی مشکلات آبی کشور را ناشی از خشکسالی بدانیم زیرا سوء مدیریت ها چه در تخصیص آب و چه در استفاده ی از آب بی تاثیر نبوده اند.

دکتر شاعری با بیان اینکه باید بر اساس منابع و نزولات آسمانی سهم شرب ،کشاورزی ،محیط زیست و صنعت را اختصاص دهیم گفت : اگرچنین روندی را در پیش نگیریم شاهد این خواهیم بود که زیستگاه هایی نظیر گاوخونی حیات خود را از دست بدهند و به تبع آن حیات اقتصادی و سلامت ما نیز تحت شعاع قرار بگیرد .
رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی طرح احیای دریاچه ی ارومیه را الگویی مناسب برای احیای زاینده رود دانست و ادامه داد : مجلس تمام سعی خود را برای حمایت از حیات دائمی حوضه های آبریز کشور انجام خواهد داد و در خصوص زاینده رود نیز در صدد هستیم با ایجاد ستاد ملی احیا این وضعیت اسفبار را تغییر دهیم.

دکتر علی محمد شاعری در پایان با بیان این که ذکر مصیبت و گریه کردن برای زاینده رود هیچ فایده ای ندارد تاکید کرد : احیای زاینده رود نیازمند ایجاد یک چهارچوب مدیریتی علمی و همکاری دولت ، مجلس ، بخش خصوصی و مردم است.


نوشته شده در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۵

دکتر حمیدرضا قلمکاری

عضو هیأت رئیسه، هیأت نمایندگان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان | دوره نهم


تمامی حقوق برای موسسه‌ی بین‌المللی و غیرانتفاعی ایندکس محفوظ می‌باشد. © ۱۴۰۱