• خانه
  • اخبار
  • بندرخشک اصفهان چشم‌انتظار تأمین زمین

بندرخشک اصفهان چشم‌انتظار تأمین زمین


روند کُند اجرای پروژه بندرخشک، راه‌اندازی دانشکده تخصصی سنگ در اصفهان، تمدید مهلت پیشنهادات برند شهری اصفهان تا دهم بهمن ماه، ارتقا ۳۰ رتبه‌ای شاخص‌ فضای کسب و کار در دولت یازدهم، کاهش شاغلان صنعت نساجی اصفهان به ۳۰ هزار نفر، انباشت محصول مشکل صنایع استان، ضرورت تامین زیرساخت‌های کارگوترمینال اصفهان از جمله موارد مطرح شده در دومین نشست خبری دور هشتم اتاق بازرگانی اصفهان بود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه تحریم‌ها در حال برطرف شدن هستند و امیدوار به رونق اقتصادی هستیم، بیان کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها قطار اقتصاد بر روی ریل قرار می‌گیرد و ارتباط با دنیا برقرار می‌شود. به گفته مصطفی روناسی، قرار گرفتن اقتصاد تنها بر روی ریل کافی نیست و نیازمند لوکوموتیوی قوی هستیم با این حال ریل‌های اقتصاد و زیرساخت‌های کشور تحمل سرعت ۸۰ کیلومتر را ندارند.

وی تاکید کرد: اگر روابط خود را با دیگر کشورها بهتر کنیم شاهد شکوفایی کشور خواهیم بود. وی با تاکید بر ضرورت کوچک‌سازی دولت برای نجات اقتصاد کشور، تصریح کرد: متاسفانه توان دولت تنها در حد پرداخت حقوق بازنشستگان، کارکنان خود و همچنین یارانه دادن است.روناسی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت بندرخشک، بیان کرد: برای بندرخشک همکاری‌هایی با استانداری اصفهان در حال انجام است اما هنوز زمین آن تامین نشده و این پروژه به کندی پیش می‌رود. وی همچنین با بیان اینکه در دور جدید اتاق استقبال چشمگیری از کمیسیون‌ها شد، افزود: در دوره هشتم اتاق ۱۱ کمیسیون و ۵۸ کمیته تشکیل شد. وی با اشاره به فعالیت کمیسیون پایش اتاق بازرگانی اصفهان، گفت: در این کمیسیون سیاست دیگر کمیسیون‌های اتاق تدوین می شود تا از دوباره‌کاری، تکرار و موازی‌کاری جلوگیری شود.

نائب رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با اشاره به پتانسیل بالای معادن در استان اصفهان، گفت: در این راستا بیش از ۱۰۰ نفر از جوانان در گروه معادن و در ۴ کمیته سنگ‌های تزئینی، کانی‌های فلزی، کانی‌های غیرفلزی و همچنین کانی‌های صنایع معدنی حضور دارند.ابوالقاسم سرتیپی افزود: یکی از پتانسیل های استان وجود معادن سنگ های ساختمانی است همچنین ۱۰۰۰ واحد تولیدی به فرآوری سنگ مشغول هستند. وی با تاکید بر اینکه با توجه به این پتانسیل‌ها می توان از معادن استان بالاترین بهره‌ برداری و صادرات را داشت، تصریح کرد: نقطه قوت این صنعت تنوع سنگ‌های معدنی و نقطه ضعف آن فرآوری سنگ‌ها و بدتر از آن مقوله آموزش است.

سرتیپی با بیان اینکه نشست‌های خوبی در خصوص صنعت سنگ با چند شرکت ایتالیایی داشتیم و وعده‌هایی در این باره داده شد، گفت: براین اساس قرار شد، مجموعه‌ای کامل از مهمترین کارخانجات و بهترین ماشین‌آلات مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا مهیا شود. همچنین دانشکده تخصصی سنگ در اصفهان تاسیس شود و امیدواریم تا قبل از عید نوروز این اتفاقات عملیاتی شود.رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و توانمندسازی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: اقتصاد استان اصفهان، اقتصاد بزرگی است، بنابراین مشکلات بزرگتری هم خواهد داشت و انتظار از استان نیز فراتر از توانش است.

امیر کشانی با اشاره به وجود ۷ کمیته زیر مجموعه این کمیسیون، اظهار کرد: در کمیته آموزش قرار است نیازسنجی آموزشی با حضور کمیسیون‌های مختلف اتاق انجام و نیازهای آموزشی مطرح شود تا برای سال ۹۵ یک بسته مناسب آموزشی برای اعضا آماده کنیم.به گفته وی از دیگر کمیته‌های زیرمجموعه این کمیسیون، کمیته پژوهش، فرهنگ کارگروهی، فرهنگ و رسانه، کسب و کار، ارتباط صنعت و دانشگاه، شبکه‌سازی متخصصان هستند.رئیس کمیسیون امور اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به نخستین دوره فعالیت این کمیسیون در اتاق، گفت: در این کمیسیون به مطالعه مسئولیت های اجتماعی فعالان اقتصادی در دنیا پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که مسئولیت اجتماعی این فعالان در درجه نخست توسعه انسان و انسان سازی است. زهرا اخوان نسب با تاکید بر اینکه یکی از مسئولیت‌های اجتماعی فعالان اقتصادی حفظ محیط زیست است و باید بدانیم که اگر امروز آب را از دست دادیم به دلیل عدم مدیریت صحیح بوده است، افزود: آلودگی کنونی شهر نیز به دلیل برنامه‌ریزی های کوتاه‌مدت بوده و در زمینه کارخانه‌هایی که در اطراف شهر بنا شده هیچ آینده‌نگری صورت نگرفته است.به گفته وی در کمیسیون اجتماعی اتاق چهار کمیته با عناوین فرهنگ اجتماعی، فرهنگ اقتصادی، رسانه ها و مناسبت ها تشکیل شده است همچنین در این دوره سعی شده بانوان را در کمیسیون‌های مختلف سهیم کنیم چراکه این امر می‌تواند تعامل بیشتر با فعالان اقتصادی را برای بانوان فراهم کند.

رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه هم‌اکنون فضای کسب و کار در کشور بسیار بسته بوده و این مساله به دلیل رکود حاکم بر کشور است، گفت: دولت در حال شکستن رکود است اما به دلیل اینکه دوران وفور ارزی کشور و فروش نفت به پایان رسیده و خسارت‌های معنوی و اجتماعی از این نظر وارد شده، بهبود زمان‌بر است.مرتضی بیشه با بیان اینکه طی فعالیت دولت یازدهم شاخص‌های کسب و کار حدود ۳۰ رتبه ارتقا یافته و از رتبه ۱۵۳ به ۱۱۹ جهان رسیده‌ایم، تاکید کرد: این ارتقا به دلیل برجام و افزایش ارتباطات با کشورهای دیگر بود اما نبود حمایت از سرمایه‌گذاران به خصوص سرمایه‌گذاران کوچک و متوسط در عدم ارتقا شاخص‌های کسب و کار تاثیرگذار بوده است.

به گفته بیشه، سرمایه‌گذاران کوچک و متوسط با اینکه سهم درآمدزایی آنها ۵ درصد تولید ناخالص ملی است اما بیشترین اشتغال‌زایی را در بردارند. وی یکی از دلایل عدم ارتقا شاخص‌های بهبود کسب و کار را بروکراسی سخت اداری و نرخ سپرده‌های قانونی بانک‌ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از کسب و کارها به سمت فروش سرمایه خود و سپرده کردن در بانک‌ها رفته‌اند. رئیس کمیسیون گردشگری و برندشهری اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص برند شهری، گفت: موضوع برند شهری اصفهان از دوره گذشته اتاق اصفهان در جریان بوده و امیدواریم با اقدامات صورت گرفته اولین برند شهری کشور در اصفهان ایجاد شود.

محمدرضا رجالی افزود: در مرحله اول ۶۵ پیشنهاد برای برند شهری از سوی نخبگان عرصه تبلیغات کشور ارائه شد اما در ادامه مسیر متولیان پروژه در نظر دارند دیدگاه و نظرات مردم و کارشناسان را در مورد آثار دریافتی جمع آوری و در اختیار هیات داوران قرار دهند. وی با اشاره به تمدید مدت پیشنهادات برای برند شهری اصفهان، گفت: اگر برای ایجاد برند شهری اصفهان همدلی و همکاری نباشد، این برند ممکن است اصلا ایجاد نشود.نائب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز با انتقاد از وضعیت نامناسب صنایع اصفهان، گفت: متاسفانه بیشتر صنایع با انباشت محصولات و کاهش تولید مواجه شده‌اند هرچند امیدواریم با برجام وضعیت صنعت بهبود یابد.مجتبی ملااحمدی نبود آمار شفاف درباره وضعیت واحدهای صنعتی را یکی از مشکلات صنعت استان عنوان کرد و افزود: در واقع حدود ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان زیر ۵۰ درصد فعالیت می کنند علاوه بر مشکلات تسهیلات بانکی، اقتصاد دولت بنیان که رکود را به همراه داشته بر وضعیت آنها تاثیرگذار بوده است.

وی گفت: از ۸ هزار واحد صنعتی استان، ۲۳۰۰ واحد نساجی با ۱۲۰ هزار نفر اشتغال وجود داشت که طبق آخرین آمار این رقم به ۳۰ هزار نفر و ۵۰ درصد ظرفیت کار رسیده که نشان دهنده تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای نساجی است.رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به اینکه به دلیل نداشتن مدیریت کلان ذخایر چند هزار ساله آب در استان از بین رفت، گفت: علاوه بر این در تالاب گاوخونی شاهد ریزگردهایی هستیم که تا شعاع هزار کیلومتر استان را دچار مخاطره می کند.حمیدرضا قلمکاری در خصوص کارگوترمینال فرودگاه اصفهان، بیان کرد: در دوره گذشته اتاق بازرگانی هماهنگی‌هایی با یک شرکت حمل و نقل انجام داد و اکنون نیز پیگیر مسائل هستیم. وی افزود: با مهندسی شدن کارگو ترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، نیاز به زیرساخت‌های عظیم و قوی تر و همچنین نیازمند پنجره بازار، صادرات و گمرکی هستیم که بر روی این مسائل تلاش‌هایی صورت گرفته و تصور می‌شود تا چند ماه آینده به بسته متقن برای کارگوترمینال دست یابیم.


نوشته شده در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

دکتر حمیدرضا قلمکاری

عضو هیأت رئیسه، هیأت نمایندگان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان | دوره نهم


تمامی حقوق برای موسسه‌ی بین‌المللی و غیرانتفاعی ایندکس محفوظ می‌باشد. © ۱۴۰۱