• خانه
  • اخبار
  • کارگوترمینال فرودگاه اصفهان نیازمند زیرساخت‌های قوی است

دومین نشست خبری دور هشتم اتاق بازرگانی

کارگوترمینال فرودگاه اصفهان نیازمند زیرساخت‌های قوی است


به گزارش خبرگزاری ایمنا حمیدرضا قلمکاری در دومین نشست خبری دور هشتم اتاق بازرگانی اصفهان با موضوع عملکرد کمیسیون های تخصصی، با اشاره به اینکه ۱۹.۲ درصد جمعیت ایران در حوزه کشاورزی اشتغال دارند، اظهار کرد: بخش کشاورزی بیش از ۱۵ درصد GDP یا تولید ناخالص ملی را در برمی گیرد.

وی با بیان اینکه با وجود این پتانسیل بخش کشاورزی مظلوم واقع شده است، تاکید کرد: در این راستا احقاق حقه کشاورزان و رساندن حرف آنها به گوش مسئولان با عنوان بسته‌های پیشنهادی از جمله رسالت‌های کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان است.
به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، عدم مدیریت صحیح آب های زیرزمینی و همچنین مشکلات کشاورزان شرق اصفهان و یا سیب زمینی کاران فریدن مربوط به دهه های قبل بوده که البته با مدیریت صحیح می توان این معضلات را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه گام گذاشتن در مسیر توسعه یک شبه محقق نمی شود و برای داشتن اقتصادی پویا و از بین رفتن رکود نیازمند عزمی ملی هستیم، گفت: برای پیشرفت اگر به دنبال کمک دولت، بانک ها و سرمایه گذاران باشیم کاری عظیم و نشدنی خواهد بود.
به گفته قلمکاری، برای برون رفت از رکود و قرار گرفتن در ریل توسعه نیازمند عزم همگانی هستیم.
وی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی در دوره هشتم اتاق بازرگانی در راستای برنامه های دوره قبل شروع به کار کرد با این تفاوت که هفت کمیته در آن شکل گرفت، افزود: کمیته های آب، دانش و فناوری نوین در  سطح کشاورزی، بازرگانی و کشت برون‌مرزی، سلامت و امنیت غذایی، دام طیور و آبزیان و صنایع تکمیلی، محیط‌ زیست، منابع طبیعی و تغییرات اقلیمی و کمیته تولید کشاورزی و صنایع تبدیلی در قالب یک مدلینگ مناسب برای حوزه کشاورزی زیر مجموعه این کمیسیون فعالیت دارند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه به دلیل نداشتن مدیریت کلان ذخایر چند هزار ساله آب در استان از بین رفت، ادامه داد: علاوه بر این در تالاب گاوخونی شاهد ریزگردهایی هستیم که تا شعاع هزار کیلومتر استان را دچار مخاطره می کند.
به گفته وی، با توجه به اهمیت تالاب گاوخونی همایش بین المللی تالاب ها ۱۳ بهمن ماه در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار خواهد شد.
قلمکاری در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، مبنی بر چشم انداز و استراتژی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، گفت: مدل این کمیسیون براساس تفکر استراتژیک است و براساس آن ۵۱۲ عضو در کمیته های هفت گانه آن در مجموع ۱۱۵۰ نفر ساعت کار، تلاش کرده اند.
وی با بیان اینکه سندهای استراتژیک کمیسیون کشاورزی مبتنی بر مدل تحلیل شکاف یا گپ آنالیز است، گفت: در این مدل با بررسی چالش ها، بلافاصله راهکار ارائه می شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایمنا در خصوص به سرانجام نرسیدن کارگوترمینال با وجود وعده هایی که پیش از این داده شده بود، بیان کرد: در دوره گذشته اتاق بازرگانی هماهنگی هایی با یک شرکت حمل و نقل انجام داد و در این دوره اتاق نیز پیگیر مسائل بودیم.
وی افزود: با مهندسی شدن کارگو ترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، نیاز به یک زیرساخت های عظیم و قوی تر و همچنین نیازمند پنجره بازار، صادرات و گمرکی هستیم که بر روی این مسائل تلاش هایی صورت گرفته و تصور می شود تا چند ماه آینده به بسته متقن برای کارگوترمینال دست یابیم.
قلمکاری در ادامه افزود: طی ۵ ماه گذشته کارهای مختلفی از جمله سفر گروه منتخب کشاورزی اصفهان به روسیه برای کسب تجربه و آشنایی با مدل‌های جدید کشاورزی همراه با تجهیزات جدید آن و همچنین برپایی همایش فرصت‌های تجاری اصفهان و مسکو انجام شده است.
به گفته وی، طرح ویژه سیب‌زمینی داران، طرح کشت گیاهان دارویی، راه‌اندازی پژوهشکده محیط‌زیست و همچنین راه‌اندازی پژوهشکده آب برای نخستین بار در اتاق بازرگانی از چشم‌اندازهای این کمیسیون است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان همچنین به انعقاد تفاهم‌نامه با خانه کشاورز ایران توسط این کمیسیون اشاره کرد و گفت: اثرات مثبت این تفاهم‌نامه دیگر کمیسیون‌های اتاق را در برمی‌گیرد.
به گفته وی، در این کمیسیون مطالعات زیادی انجام شده و زمانی که یک سیستم منضبط و تضمین‌شده ‌ای طراحی شود به طور قطع خروجی‌های منظمی را شاهد هستیم، این اصل در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی موردتوجه قرارگرفته است.


نوشته شده در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۴

دکتر حمیدرضا قلمکاری

عضو هیأت رئیسه، هیأت نمایندگان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان | دوره نهم


تمامی حقوق برای موسسه‌ی بین‌المللی و غیرانتفاعی ایندکس محفوظ می‌باشد. © ۱۴۰۱