• خانه
  • اخبار
  • کارگروه دائمی پایش تالاب گاوخونی و کارگروه ویژه ی اقتصاد سبز تشکیل شد

با نگاه پایدار به توسعه در چهاردهمین کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان

کارگروه دائمی پایش تالاب گاوخونی و کارگروه ویژه ی اقتصاد سبز تشکیل شد


دکتر حمیدرضا قلمکاری رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در چهاردهمین نشست این کمیسیون که با حضور اساتید برجسته ی دانشگاه های مختلف اصفهان برگزار شده بود گفت : تالاب گاوخونی و تبعات زیست محیطی خشک شدن آن همچون غول خفته ای است که سلامت میلیون ها نفر را تهدید می کند.

وی ضمن اشاره به ” ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب ” که در این کمیسیون تشکیل شده و برای ملی شدن آن تلاش می شود گفت : اینکه امروز کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان از سوی اتاق ایران و سایر نهادها به عنوان یک کمیسیون کنشگر و فعال معرفی می شود مرهون تلاش های اساتید برجسته ی دانشگاهی و چهره های شاخص صنعت کشاورزی حاضر در این کمیسیون است که می توانند در خصوص معضلات زیست محیطی تالاب گاوخونی نیز راه حل های علمی و عملی ارائه دهند.

حمیدرضا قلمکاری تالاب گاوخونی را یکی از مهمترین اولویت های کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان دانست و افزود : ریزگردهای ناشی از تالاب گاوخونی منشاء طبیعی ، صنعتی و ترافیکی دارند و شکننده بودن اکوسیستم شرق استان اصفهان اهمیت این موضوع را دوچندان می کند .

دکتر قلمکاری با بیان اینکه بر اساس روش استراتژیک آنالیز شکاف که این کمیسیون برای تدوین بسته های پیشنهادی خود از آن استفاده می کند نیازمند تبیین شفاف وضعیت کنونی تالاب هستیم اظهار داشت : تشکیل کارگروه ویژه پایش دائمی تالاب گاوخونی یک اقدام مثبت است که می تواند در برنامه ریزی ها و ارائه ی راهکارها صحیح بسیار مورد بهره برداری قرار گیرد .

کادمیون موجود در تالاب گاوخونی چند برابر حد مجاز است

دکتر جلالیان استاد برجسته خاک شناسی و سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه آزاد اصفهان که بر روی ریزگردهای ناشی از خشک شدن تالاب گاوخونی مطالعه می کند در این نشست گفت : بررسی نمونه های متعدد برداشته شده از تالاب گاوخونی مشخص می کند که این محل دارای فلزات سنگین و سمی نظیر کادمیون ، سرب ، روی ، نیکل ، مس و تاحدودی جیوه و آلومینیوم است که متاسفانه بیشتر از حد مجاز نیز می باشد .

وی با بیان این که مطالعات در سه قسمت شامل تالاب گاوخونی ، زیر حوضه ی تالاب و شناسایی ریزگرد ها انجام شده است اظهار داشت : وجود نوعی خاک رس رونده ، وجود مقادیر زیاد کادمیون ، بافت سنگین و وزش بادهای شدید از جمله موارد نگران کننده می باشد که باید نسبت به آن ها بسیار حساس بود

دکتر جلالیان با بیان اینکه وجود چنین فلزاتی در این تالاب منشاء انسانی دارد افزود : استفاده از کودهای فسفاته و آفت کش ها توسط کشاورزان در طول سالیان دراز ، وجود موتور های دیزلی برای پمپاژ آب ، وجود بزرگراه اصفهان یزد ، تردد وسایل نقلیه گازوئیل سوز در مجاورت تالاب و معدن های نمک و وجود سنگ های آذرین در اطراف کوه سیاه ورزنه از جمله فرضیه هایی است که در خصوص منشاء این فلزات مطرح شده است .

این استاد دانشگاه افزود : با وجود اینکه هنوز تالاب به صورت کامل فعال نشده است اما میانگین فرونشست های اتمسفری ۴۶ تن در سال است که می تواند فلزات سنگین موجود در بستر تالاب را به صورت کامل جابجا و مقدمه ی یک بحران بزرگ را فراهم سازد .

سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه در سال ۹۵ هیچ پایشی بر روی تالاب گاوخونی انجام نشده است گفت : به صورت مرتب در جلسات سازمان محیط زیست ، اتاق فکر استان و … درخواست و تاکید داشته ایم که تالاب گاوخونی باید به صورت دائم مورد بررسی و پایش قرار بگیرد که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است .

دکتر جلالیان الگو گرفتن از ستاد احیای دریاچه ی ارومیه و جاری شدن حق آبه ی تالاب را راه حل برون رفت از این بحران دانست و ادامه داد : وضعیت تالاب به گونه ای است که بهتر است آبی که برای کاشت هزار هکتار گندم مورد استفاده قرار می گیرد را به تالاب گاوخونی روانه کنیم و خسارت کشاورزان را بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر تالاب گاوخونی به صورت کامل مبدل به یک کانون ریزگرد شود با یک سونامی ریزگرد ها و فلزات سنگین روبه روخواهیم شد گفت : در صورت بروز چنین اتفاق شومی نه تنها اصفهان بلکه شهرهایی که در فاصله ی هزارکیلومتری آن نیز قرار گرفته اند از تبعات آن مصون نخواهند بود .

مراتع تالاب گاوخونی نصف شده است

دکتر چمنی از دیگر اساتید تیم تحقیقاتی دانشگاه آزاد اصفهان در خصوص تغییرات زیستی تالاب گاوخونی گفت : متاسفانه طبق نتایج آخرین بررسی ها مراتع موجود در این منطقه به نصف کاهش یافته است که این موضوع می تواند زنگ خطر هجوم ریزگرد ها را به صدا در آورد .

وی با بیان اینکه برخی از اراضی کشاورزی در این منطقه پتانسیل تبدیل شدن به شور زارها را دارند افزود : شورزارهای این منطقه از ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده است .

دکتر چمنی رها شدن اراضی کشاورزی را عامل افزایش شور زارها دانست و ادامه داد : کاهش نیزار های تالاب نیز باعث کاهش مهاجرت پرندگان شده است به گونه ای که می تواند گفت از ۴۰ هزار قطعه پرنده ای که در سال ۶۲ این تالاب را برای کوچ انتخاب می کردند چیزی باقی نمانده است .

تشکیل کارگروه دائمی پایش تالاب گاوخونی در کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان

دکتر حمیدرضا قلمکاری در پایان چهاردهمین جلسه ی کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان از تصویب و تشکیل کارگروه ویژه و دائمی پایش تالاب گاوخونی در اتاق بازرگانی خبر داد و افزود : حضور اساتید دانشگاهی در این کارگروه و استفاده از ظرفیت های قانونی اتاق بازرگانی اصفهان می تواند شرایطی را فراهم آورد تا بتوانیم تعامل لازم برای فائق آمدن بر مشکلات زیست محیطی تالاب را فراهم سازیم .

کارگروه ویژه ی اقتصاد سبز با نگاه پایدار به توسعه در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد

یکی از مهمترین دلایل آسیب های زیست محیطی که امروز ما در ایران شاهد هستیم فاصله گرفتن اقتصاد کشور از اقتصاد سبز است . اقتصادی که بر اساس آن تعادل میان فعالیت های انسانی و محیط برقرار می شود و از بروز بسیاری از آسیب ها جلوگیری می کند .
متاسفانه اقتصاد سبز در فضای کسب و کار ایران واژه ی جدیدی است که بسیاری از صنایع نسبت به آن روی خوش نشان نداده اند و دستگاه های دولتی نیز برای تحقق آن تلاش قابل توجهی را نداشته اند . با این حال در چهاردهمین جلسه ی کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان کارگروهی تحت عنوان ” اقتصاد سبز با نگاه پایدار به توسعه ” و با حضور و مشارکت فعالان بخش خصوصی و اساتید دانشگاهی شکل گرفت که می تواند نقطه ی آغازی برای سبز شدن اقتصاد ایران باشد .

دکتر قلمکاری : اتاق بازرگانی اصفهان علاقه مند به حرکت در مسیر اقتصاد سبز است

دکتر حمیدرضا قلمکاری رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان پارلمان بخش خصوصی علاقه مند به ایجاد کنشکری در راستای اقتصاد سبز و توسعه ی پایدار است گفت : این پروژه یک پروژه ی بلند مدت است و نتایج آن در سال ها آینده قابل مشاهده خواهد بود به همین خاطر باید در عین کنشگری ، صبور و شکیبا بود .

دکتر حمیدرضا قلمکاری اقتصاد سبز را مترادف با افزایش رفاه انسان ، برابری اجتماعی و جلوگیری از تخریب محیط زیست دانست و ادامه داد :با نشستن و دست روی دست گذاشتن نمی توان به سمت مولفه های اقتصاد سبز حرکت کرد و چه خوب است این حرکت از سوی کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان شروع شود .

دکتر قلمکاری اقتصاد سبز را مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی دانست و افزود :مطابق با قانون ، اتاق های بازرگانی نقش مشاور را برای قوای سه گانه دارند و ما با استفاده از این ظرفیت می توانیم پایه گذار توسعه ی پایدار و اقتصاد سبز در سطح کشور و تعمیم دهنده ی آن به سایر اتاق های بازرگانی باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان مشاوره و مشارکت اساتید دانشگاهی در این خصوص را زمینه ساز حرکت درست در این راستا عنوان و اضافه کرد : این کمیسیون تاکنون با استفاده از تفکر استراتژیک و پیوند زندن اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی با دانشگاه ها توانسته در بسیاری از موضوعات مخاطره آمیز از جمله حوضه ی آب ریز زاینده رود کنشگر عمل کند و راه حل هایی را ارائه کند که تایید قوای سه گانه ، اتاق ایران و … را در پی داشته باشد .

وی با دعوت از تمامی اساتید دانشگاهی برای شرکت در کمیته های تخصصی و هفتگانه ی ذیل کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست گفت : اتاق بازرگانی این وجاهت قانونی را دارد که به عنوان اتاق فکر قوای سه گانه در زمینه های مختلف وارد عمل شود و در این راستا تعامل اتحادیه ها ،اساتید دانشگاهی ، انجمن ها و نخبگان می تواند این روند را تسریع کند .

سلیمان پور : اقتصاد سبز مترادف با ایستادگی در مقابل لابی های قدرتمند سیاسی و اقتصادی است

مهندس سلیمان پور مدیرعامل پیام سبز در این نشست گفت : تعامل اقتصاد و صنعت با منابع طبیعی و محیط زیست تعامل متعادل و مناسبی نبوده و نیست که همین امر حرکت در مسیر اقتصاد سبز را با مشکل روبه رو می کند .

سلیمان پور با اشاره به فعالیت ها فولاد مبارکه سپاهان و معادن گچ در شرق اصفهان اظهار داشت : سال هاست که شرکت ها و واحدهای صنعتی و معدنی سلامت زیستگاه ها را به مخاطره انداخته اند و تلاش ها برای متوقف کردند آن ها بی نتیجه بوده است که این امر نشان از سخت بودن فعالیت برای رسیدن به مولفه های اقتصاد سبز است .

وی تحقق اقتصاد سبز را مترادف با ایستادگی در مقابل لابی های قدرتمند سیاسی و اقتصادی دانست و ادامه داد : مشارکت و همراهی مردم در این امر می تواند این راه دشوار را قدری هموار نماید .

برنامه ای توسعه ای که منجر به تخریب محیط زیست شود توسعه نیست خیانت است

دکتر امیر مظفر امینی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست گفت : ما راه رسیدن به توسعه را اشتباه رفته ایم و متاسفانه هنوز هم این راه اشتباه را ادامه می دهیم .

دکتر امینی با بیان اینکه بین رشد و توسعه باید تفاوت قائل شد اظهار داشت : بر اساس تعاریف جهانی رشد و توسعه ای که محیط زیست را در معرض خطر قرار دهد توسعه نیست حتی اگر منافع بزرگ اقتصادی را نیز به دنبال داشته باشد .

وی در پایان تاکید کرد : برنامه های توسعه ای که به محیط زیست آسیب وارد می کنند نه تنها برنامه ی توسعه نیستند بلکه خیانت های بزرگی هستند که در حق مردم و محیط زیست انجام می شود.

بخش عمده ای از خشکی تالاب ها و رودخانه های کشور ، آلودگی هوا و ظهور و گسترش جمله ریزگردها ناشی ازعدم تطابق اقتصاد ایران با اقتصاد سبز است . مساله ای که ادامه ی آن می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای مردم و محیط زیست در پی داشته باشد . از این رو می توان گفت ” اقتصاد سبز با نگاه پایدار به توسعه ” نسخه ای است که می تواند آینده ی تار کشور را به یک آینده ی روشن بدل کند البته اگر تمام دستگاه ها و نهاد های خصوصی و دولتی مانند کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان وارد میدان عمل شده و در این راه قدم بردارند .

ارتباط کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با دانشگاه ها افزایش می یابد.

دکتر ابراهیمی رئیس دانشکده ی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان در چهاردهمین نشست کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تحقیق و پژوهش پیرامون معضلات جامعه و کشور را وظیفه ذاتی دانشگاه ها دانست و اظهار داشت : در دانشکده ی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه صنعتی ۳۰۰ استاد و محقق وجود دارد که می توانند با اتاق بازرگانی همکاری داشته باشند .وی وجود هفت کمیته ی تخصصی و کارگروه های مختلف ذیل کمیسیون کشاورزی را نشانه ی تدبیر و از دلایل موفقیت کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان بر شمرد و تصریح کرد : تالاب گاوخونی که در سال های اخیر بادهای بهاری را تبدیل به بادهای سمی نموده است می تواند یکی از مهمترین مسائلی باشد که به صورت مشترک توسط اتاق بازرگانی و دانشگاه مورد پایش قرار گیرد.

دکتر ابراهیمی با بیان اینکه تالاب ها محل دفن ضایعات محیط زیستی هستند گفت : آنچه امروز باتلاق گاوخونی را به یک بحران تبدیل نموده مدیریت های غلط در طول دهه های گذشته بوده است و برای حل این بحران نیز لازم است تا حق آبه ی محیط زیستی تالاب را تامین کنیم.

دکتر بیابانی: آب دیده نبودن مهندسان عامل فاصله گرفتن کشاورزان از دانشگاه است.

دکتر عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه ی کشاورز ایران نیز در این نشست گفت : کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان پیش قراول نجات زاینده رود بود و زمانی که کمتر کسی به تشکیل ستاد نجات زاینده رود از سرآب تاپایاب امید داشت این کمیسیون تمام قد برای تشکیل آن ایستاد و خوشبختانه در حال حاضر موفقیت های قابل توجهی در این زمینه بدست آمده است .دکتر بیابانی تالاب ها و منابع طبیعی را متعلق به تمام مردم دانست و تاکید کرد : ما نیز در رابطه با وضع موجود مقصر هستیم زیرا از طرح های بدی هم که در گذشته وجود داشته تمکین کرده ایم.
قائم مقام خانه ی کشاورز یکی از دلایل فاصله گرفتن کشاورزان با دانشگاه را آبدیده نبودن مهندسان در میدان عمل عنوان و اضافه کرد : دانشگاه ها باید نیمی از دروس خود را به صورت عملی و در مزارع کشاورزی ارائه کند .

وی در ادامه گفت : شرکت نکردن مقام ارشد سازمان محیط زیست استان اصفهان در این جلسه که با حضور اساتید و محققان برجسته برگزار شده است خود نمایانگر کم توجهی به این موضوع است.

وی چنین رفتاری از سوی مسئولین را دنباله ی تفکر ارباب رعیتی دانست و تصریح کرد : باید چنین دیدگاه منسوخی را برای همیشه کنار بگذاریم چرا که با این روش دیگر چیزی از محیط زیست نمی ماند تا ما برای نسل بعدی بگذاریم.

دکتر قلمکاری: از همکاری و تعامل با دانشگاه ها استقبال می کنیم.

دکتر حمیدرضا قلمکاری رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست از ارتباط و تعامل بیشتر دانشگاه و اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی استقبال کرد و اظهار داشت : حل مسائل زیست محیطی و مشکلات اقتصادی نیازمند یک استراتژی علمی و منطقی است که جز در سایه ی تعاملات دانشگاه ، بخش خصوصی و مسئولین محقق نمی شود.دکتر قلمکاری با اشاره به تشکیل کارگروه دائمی پایش تالاب گاوخونی در کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست گفت : با تشکیل این کارگروه و استفاده از ظرفیت های قانونی اتاق بازرگانی بر اساس ماده ۹۱ اصل۴۴ قانون اساسی می توانیم شناخت کاملی را از تالاب گاوخونی کسب کنیم و بر اساس آن راهکار ارائه و آن را برای اجرا به مسئولین ارائه دهیم همانگونه که برای ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب این فرآیند را طی کردیم.دکتر حمیدرضا قلمکاری در پایان تالاب گاوخونی را یکی از مهمترین اولویت های کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان دانست و تصریح کرد : هم افزایی تمامی نهاد ها از جمله دانشگاه و بخش خصوصی لازمه خاتمه دادن به مشکلات زیست محیطی است.

اجرای ۳۰ طرح توسعه کشاورزی چهارمحال بختیاری نقض صریح مصوبات ۹ ماده‌ایست

به گزارش خبرنگار ايمنا حمیدرضا قلمکاری در جلسه کارگروه کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، با بیان اینکه اصفهان یک استان تمام عیار، صنعتی است، اظهار داشت: این کمیسیون از افراد آگاه و صاحب نظر تشکیل شده و ما برای رسیدن به یک فهم مشترک و اقدام مشترک و طراحی بازی همه جانبه و همکارانه بیشتر از یک و نیم سال است با الگو گرفتن از دریاچه ارومیه به دنبال نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب با استفاده از روش های علمی و عملی هستیم.
وی اجرای ۳۰ طرح توسعه کشاورزی در چهارمحال بختیاری را نقض صریح مصوبات ۹ ماده ای دانست و ادامه داد: نجات زاینده رود با احقاق حقوق همه ذینفعان نسخه دیگری می خواهد که همانا ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان راه حل نجات تالاب و زاینده رود را جایگزینی متدولوژی دریاچه ارومیه بجای صحبت های تکراری دانست و اضافه کرد: ما فارغ از اینکه بخواهیم زحمات دستگاه های دیگر در تلاش برای نجات زاینده رود را نادیده بگیریم، متدولوژی دریاچه ارومیه را به صورت تخصصی در این کمیسیون مورد بررسی قرار داده ایم و متناسب با شرایط حوضه آبریز زاینده رود ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب را مطرح كرديم.
قلمکاری افزود: اگرچه در ابتدای این مسیر کسی آنچنان به این ستاد اهمیت نمی داد اما ما به دنبال یک همسویی استراتژیک بین مسئولین استانی، ائمه جمعه، مقامات سیاسی، تشکل های مردمی و … بودیم و خوشبختانه توانسته ایم در این راه به موفقیت هایی دست پیدا کنیم.
وي تعمیم این هم سویی استراتژیک بین استان های ذینفع از حوضه آبریز زاینده رود را گام بعدی دانست و تصریح کرد: اتاق های بازرگانی شهرکرد، یزد، اهواز و اصفهان بر اساس ماده ۹۱ از اصل ۴۴ قانون اساسی می توانند در ایجاد این همسویی بازیگران موثری باشند.

تداوم سیاست گذاری های غلط متمرکز دولت در حوضه‌های آبریز

عضو کمیته آب كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني اصفهان نيز در اين نشست عمده مشکلات کشور را سیاست گذاری های غلط متمرکز دانست و ادامه داد: عربستان در سال۱۹۶۰ میلادی ششمین تولید کنند گندم جهان بود اما به ناگاه دریافت که همه منابع آب خود را از از دست داده است به همین خاطر سیاست کشت را تغییر و نوع صنعتش را نیز تعریف کرد به نحوی که سرمایه گذاری عظیمی را در رابطه با آب شیرین کن ها انجام داد؛ این در حالیست که ایران هنوز به دنبال آب های تجدید پذیرو کشت گندم است.
طاهری افزود: حداکثر استفاده مجاز از آب های تجدید پذیر ۴۰ درصد است که ما به صورت متوسط ۱۱۰ درصد استفاده می کنیم که این یک فاجعه است، همچنین علاوه بر این و با وجود چنین شرایطی هنوز به کاشت گندم و خرید تضمینی با قیمت ۱۵۰۰ تومان فکر می کنیم در حالیکه می توانیم با نصف این قیمت محصول را وارد کنیم .
وي با طرح این سوال که آیا درست است ما به اراضی مرتفع که به ۶۰۰ متر پمپاژ آب نیاز دارد و از کمترین کلاس خاکی برخوردار است از حوضه آب ریز زاینده رود سهم بدهیم یا نه؟ گفت: در اصفهان نیز باید مشخص شود که به کدام صنایع آب تخصیص پیدا كند.

برنامه‌های توسعه‌ای با تخریب محیط زیست خیانت است

به گزارش خبرگزاری ایمنا امیر مظفر امینی در چهاردهمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان، با بیان اینکه بین رشد و توسعه باید تفاوت قائل شد، اظهار داشت: بر اساس تعاریف جهانی رشد و توسعه‌ای که محیط‌زیست را در معرض خطر قرار دهد توسعه نیست حتی اگر منافع بزرگ اقتصادی را نیز به دنبال داشته باشد.
وی تاکید کرد: برنامه‌های توسعه‌ای که به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کنند نه‌ تنها برنامه‌ توسعه نیستند بلکه خیانت‌های بزرگی هستند که در حق مردم و محیط‌زیست انجام می‌شود. مدیرعامل پیام سبز نیز در این نشست گفت: تعامل اقتصاد و صنعت با منابع طبیعی و محیط‌ زیست تعامل متعادل و مناسبی نبوده و نیست که همین امر حرکت در مسیر اقتصاد سبز را با مشکل روبه‌رو می‌کند.سلیمان پور با اشاره به فعالیت‌ها واحدهای صنعتی در اصفهان، اظهار داشت: سال‌هاست که شرکت‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی سلامت زیستگاه‌ها را به مخاطره انداخته‌اند و تلاش‌ها برای متوقف کردند آن‌ها بی‌نتیجه بوده که این امر نشان از سخت بودن فعالیت برای رسیدن به مؤلفه‌های اقتصاد سبز است.
وی تحقق اقتصاد سبز را مترادف با ایستادگی در مقابل لابی‌های قدرتمند سیاسی و اقتصادی دانست و ادامه داد: مشارکت و همراهی مردم در این امر می‌تواند این راه دشوار را قدری هموار کند.

مراتع تالاب گاوخونی نصف شده است

چمنی از دیگر اساتید گروه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اصفهان در خصوص تغییرات زیستی تالاب گاوخونی، گفت: متاسفانه طبق نتایج آخرین بررسی‌ها مراتع موجود در این منطقه به نصف کاهش‌یافته است که این موضوع می‌تواند زنگ خطر هجوم ریز گردها را به صدا درآورد.
وی بابیان اینکه برخی از اراضی کشاورزی در این منطقه پتانسیل تبدیل‌شدن به شور زارها رادارند افزود : شور زارهای این منطقه از ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده است.
چمنی رها شدن اراضی کشاورزی را عامل افزایش شور زارها دانست و ادامه داد : کاهش نیزارهای تالاب نیز باعث کاهش مهاجرت پرندگان شده است به‌گونه‌ای که می‌تواند گفت از ۴۰ هزار قطعه پرنده‌ای که در سال ۶۲ این تالاب را برای کوچ انتخاب می‌کردند چیزی باقی نمانده است.

سونامی ریزگردهای گاوخونی در راه است

به گزارش خبرگزاری ایمنا احمد جلالیان در چهاردهمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار داشت: بررسی نمونه‌های متعدد برداشته‌شده از تالاب گاوخونی مشخص می‌کند که این محل دارای فلزات سنگین و سمی نظیر کامیون، سرب، روی، نیکل، مس و تا حدودی جیوه و آلومینیوم است که متأسفانه بیشتر از حد مجاز نیز است.
وی که بر روی ریزگردهای ناشی از خشک شدن تالاب گاوخونی مطالعه می‌کند، ادامه داد: مطالعات در سه قسمت شامل تالاب گاوخونی، زیر حوضه‌ی تالاب و شناسایی ریز گردها انجام‌شده است.
سرپرست گروه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اصفهان افزود: وجود نوعی خاک رس رونده، وجود مقادیر زیاد کادمیوم، بافت سنگین و وزش بادهای شدید ازجمله موارد نگران‌کننده است که باید نسبت به آن‌ها بسیار حساس بود.
وی با بیان اینکه وجود چنین فلزاتی در این تالاب منشأ انسانی دارد، بیان داشت: استفاده از کودهای فسفاته و آفت‌کش‌ها توسط کشاورزان در طول سالیان دراز، وجود موتورهای دیزلی برای پمپاژ آب، وجود بزرگراه اصفهان یزد، تردد وسایل نقلیه گازوئیل سوز در مجاورت تالاب و معدن‌های نمک و وجود سنگ‌های آذرین در اطراف کوه سیاه ورزنه ازجمله فرضیه‌هایی است که در خصوص منشأ این فلزات مطرح‌شده است.
جلالیان افزود: باوجود اینکه هنوز تالاب به‌صورت کامل فعال نشده اما میانگین فرونشست‌های اتمسفری ۴۶ تن در سال است که می‌تواند فلزات سنگین موجود در بستر تالاب را به‌صورت کامل جابجا و مقدمه‌ یک بحران بزرگ را فراهم کند.
سرپرست گروه تحقیقاتی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه در سال ۹۵ هیچ پایشی بر روی تالاب گاوخونی انجام‌نشده است، گفت: به‌صورت مرتب در جلسات سازمان محیط‌زیست، اتاق فکر استان و … درخواست و تاکید داشته‌ایم که تالاب گاوخونی باید به‌صورت دائم موردبررسی و پایش قرار بگیرد که متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.
جلالیان الگو گرفتن از ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه و جاری شدن حق آبه تالاب را راه‌حل برون‌رفت از این بحران دانست و ادامه داد: وضعیت تالاب به‌گونه‌ای است که بهتر است آبی که برای کاشت هزار هکتار گندم مورداستفاده قرار می‌گیرد را به تالاب گاوخونی روانه کنیم و خسارت کشاورزان را بپردازیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر تالاب گاوخونی به‌صورت کامل مبدل به یک کانون ریز گرد شود با یک سونامی ریز گردها و فلزات سنگین روبه‌رو خواهیم شد، گفت: در صورت بروز چنین اتفاق شومی نه‌تنها اصفهان بلکه شهرهایی که در فاصله‌ی هزار کیلومتری آن نیز قرارگرفته‌اند از تبعات آن مصون نخواهند بود.

طرح تونل سوم كوهرنگ براي تامين آب يزد است/وضعیت امروز زاینده رود نتیجه دخالت دولت

به گزارش ايمنا لطف الله ضیائی در جلسه کارگروه کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به اینکه تمام حوضه های آبی کشور دچار آسیب شده اند، اظهار داشت: تا سال ۶۲ در حوضه های مختلف در تعادل کامل بودیم اما پس از رویکرد توسعه کشاورزی و توسعه برداشت از آب های زیرزمینی این مشکلات آبی برای کشور به وجود آمد.
وي تفاوت ایران با مناطقی مانند مصر، سرزمین های اشغالی و کالیفرنیا را تغییرات غیرکارشناسانه دولت ها دانست و ادامه داد: در حوضه آبریز زاینده رود دولت تخصیص های جدیدی را ایجاد و منبع این تخصیص ها را انتقال های بین حوضه ای تعیین کرد حال اینکه تخصیص ها سالیان طولانی از حقآبه زیست محیطی و کشاورزان اصفهان تامین می شود اما خبری از انتقال های بین حوضه ای نیست.
نائب رئیس کمیته آب با تاکید بر اینکه استان اصفهان وابسته به انتقال های جدید بین حوضه ای نیست، اظهار داشت: تونل کوهرنگ سه و بهشت آباد طبق مصوبات دولت به خاطر تامین آب یزد در دستور کار قرار گرفته بود که متاسفانه پیشرفتی قابل توجهی نداشته است.
وي نیازخالص آبی حوضه آبریز زاینده رود را ۵۵۷۴ متر مکعب دانست و ادامه داد: این میزان کم برای کل الگوی کشت حوضه زاینده رود اصفهان کافی است اما علیرغم اینکه ما سال هاست چنین مسائلی را مطالبه می کنیم اما سیاست های دولت بر اجرای چنین مفادی منافات دارد.
ضيايي ریزگردهای سمی برخاسته از باتلاق گاوخونی که می توانند تا شعاع هزار کیلومتر حرکت کنند را یک بحران ملی خواند و افزود: کشاورزی در این منطقه نیز مانع پیشرفت بیابان و کاهش خطرات زیست محیطی بوده که البته برخی چنین مسائلی را دستاویزی برای سهم بیشتر از زاینده رود می دانند که ابدا به این گونه نیست.
نائب رئیس کمیته آب اتاق بازرگاني اصفهان تاکید کرد: استان اصفهان خواهان انتقال آب نیست و اگر از انتقال آب حمایت می کنیم به این خاطر است که حق آبه محیط زیستی تالاب که سال هاست برای مصرف هموطنانمان در استان ها و شهرهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد به آن برگشته و تبعات زیست محیطی را کاهش دهد.

 


نوشته شده در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۶

دکتر حمیدرضا قلمکاری

عضو هیأت رئیسه، هیأت نمایندگان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان | دوره نهم


تمامی حقوق برای موسسه‌ی بین‌المللی و غیرانتفاعی ایندکس محفوظ می‌باشد. © ۱۴۰۱