• خانه
  • اخبار
  • نقش کارگروه های مساله شناسی استانی در تحقق کارگروه ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب

نقش کارگروه های مساله شناسی استانی در تحقق کارگروه ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب


کارگروه های مساله شناسی یا اتاق های فکر استانی ساختاری بود که در دولت یازدهم مورد توجه بیشتری قرار گرفت و بر اساس آن کارگروه هایی با هدف جلب مشارکت دانشگاهیان، نخبگان، فعالان اجتماعی، سازمان های مردم نهاد و رسانه ها در تمامی استان ها تشکیل شد تا در مساله شناسی و پیشنهادهای سیاستی، دولت را همراهی کنند.

به صورت کلی اتاق های فکر استانی در دولت یازدهم الگویی برای ایجاد تعامل راهبردی بین دولت، جامعه و دانشگاه بود و ظرفیت جدیدی را برای تصمیم سازی محلی و ملی به وجود آورده بود و برخی از این کارگروه ها نیز توانستند در نظام تصمیم گیری کشور بسیار اثر گذار باشند.

به عنوان مثال ایجاد “کارگروه ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب ” طرحی بود که ابتدا در کمیسیون کشاورزی ،آّب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان مطرح و سپس در اتاق های فکر استانی مورد تاکید قرار گرفت و در نهایت منجر شد تا برای مهمترین مشکل استان اصفهان تدبیری درست اندیشیده شود . تدبیری که در آن منافع تمام ذینفعان حوضه ی آب ریز زاینده رود مورد توجه قرار گیرد و با ایجاد یک نگاه ملی در برخورد با آن، فلات مرکزی ایران بتواند تعادل از دست رفته ی خود را بازیابد.
موفقیت کارگروه های مساله ی شناسی در دولت یازدهم و پیروزی مجدد حسن روحانی در انتخابات دوازدهم سبب شد تا دولت حفظ ساختار به وجود آمده را در دستور کار خود قرار دهد.
در همین راستا حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با اهداء لوحی که نمونه ی آن برای دکتر حمیدرضا قلمکاری رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی استان اصفهان ارسال شده است از تلاشها و اقدامات اعضای این کارگروه ها قدردانی نموده و خواستار تداوم این مشارکت و همکاری در دولت دوازدهم شده است.

کارگروه های مساله شناسی استانی به دلیل استفاده از افراد فرهیخته ،نخبه و آگاه به مسائل استانی ، به ابزاری کارآمد برای اتخاذ تصمیم های به موقع و درست بدل شده است و بدون شک توجه ی بیشتر دولت دوازدهم به این مساله می تواند از بار مشکلات استان ها کاسته و برسرعت پیشرفت آن ها بیافزاید.

منبع: با خبر باش


نوشته شده در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۹۶

دکتر حمیدرضا قلمکاری

عضو هیأت رئیسه، هیأت نمایندگان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان | دوره نهم


تمامی حقوق برای موسسه‌ی بین‌المللی و غیرانتفاعی ایندکس محفوظ می‌باشد. © ۱۴۰۱