• خانه
  • اخبار
  • سهم ایران در صادرات مرغ اندک است / گفتمان ملی آب در کشور باید تشکیل شود

در سومین جلسه کمیسیون کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان مطرح شد؛

سهم ایران در صادرات مرغ اندک است / گفتمان ملی آب در کشور باید تشکیل شود


رییس کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق اصفهان  گفت: :تمام تلاش کمیسیون در این دوره هدف گذاری و ریل گذاری صحیح موضوعات کشاورزی استان با نگاه ملی و بین المللی است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان «حمیدرضا قلمکاری» در سومین جلسه کمیسیون با اشاره به فعالیت هفت کمیته ذیل کمیسیون شامل محیط زیست، منابع طبیعی وتغییرات اقلیمی، سلامت و امنیت غذایی، کمیته دانش و تکنولوژی نوین کشاورزی، دام، طیور و آبزیان و صنایع تبدیلی و تکمیلی، تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی، بازرگانی و کشت برون مرزی و  آب  گفت: این کمیته های بر اساس بیانیه ماموریت و قلمرو فعالیت خود را دنبال می کنند.
وی توجه به صادرات محصولات کشاورزی را یکی از دغدغه های کمیسیون برشمرد و گفت:کمیته بازرگانی و کشت برون مرزی با بررسی توانمندی های این بخش اهداف قابل دسترسی را تعریف کرده است.
«مهدی بابایی» مسوول کمیته دام،طیور و آبزیان و صنایع تبدیلی کمیسیون در این جلسه گفت: ایران بزرگترین تولید کننده مرغ در خاورمیانه است و علیرغم اینکه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد تجارت جهانی مرغ(۵.۶ میلیارد دلار) با کشورهای حاشیه ایران است ولی صادرات ایران حدود ۱۰۰ میلیون دلار(۱.۷ درصد) است و متاسفانه ایران سهم چندانی از این صادرات ندارد. وی تولید استان اصفهان در زمینه دام طیور و آبزیان را سالیانه ۶۴ هزار تن گوشت قرمز، ۱۶۵ هزار تن گوشت سفید مرغ و سایر ماکیان ، ۹۲ هزار تن تخم مرغ و حدود ۱۴ هزار تن ماهی دانست و گفت: تولید کنندگان محصولات دای بایستی نگاه ویژه به صادرات محصولات خود داشته باشند.بابایی سرانه مصرف آبزیان در جهان ۱۹ کیلوگرم در سال، در کشورهای توسعه یافته ۴۰ کیلوگرم در سال و در ایران  ۸.۹ کیلوگرم در سال است که نشان می‌دهد باید به افزایش تولید، مصرف سرانه، ارزش افزوده و صادرات توجه بیشتری شود.
«سید رسول  رنجبران» مسول کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه خواستار ایجاد گفتمان ملی آب در سطح کشور و استان شد و گفت: مساله آب مساله ای نیست که به سادگی از کنار آن بگذریم بلکه باید با تعامل  و همکاری  اجازه ندهیم  مساله تبدلی به بحران شود.
«احمدرضا همتی»عضو کمیسیون در این جلسه با ارایه گزارش کميته بازرگاني و كشت برون مرزي کمیسیون گفت: با ايجاد بسترهاي لازم می توان  قسمتي از نياز داخلي در خصوص محصولات كشاورزي را  در چارچوب مصوبه كشت فرا سرزميني در كشور هدف توليد کنیم .وی افزود: با توجه به مزيت هاي نسبي محصولات كشاورزي استان اصفهان ،با برندسازي و مطابق استاندارهاي   بين المللي زمينه را براي صادرات پايدار بایستی فراهم کرد.
وی تاکید کرد:با اعتقاد بر اينكه آب براي نسلهاي آينده است ، با توليد محصولات كم آب اشتغال داخلي افزايش يافته و محصولات پرآب كشاورزي از طريق واردات تامين گردد.
«منصور شیشه فروش» مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در این جلسه به دستور استاندار اصفهان به سازمان ها و نهادها مبنی بر کاهش مصرف آب اشاره کرد و گفت: صنایع با استفاده از پساب  فاضلاب و تصفیه آن می توانند نقش موثری در کاهش مصرف آب استان داشته باشند .

پورتال اتاق بازرگانی اصفهان


نوشته شده در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۴

دکتر حمیدرضا قلمکاری

عضو هیأت رئیسه، هیأت نمایندگان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان | دوره نهم


تمامی حقوق برای موسسه‌ی بین‌المللی و غیرانتفاعی ایندکس محفوظ می‌باشد. © ۱۴۰۱