• خانه
  • اخبار
  • کشاورزی و دامپروری جایگاه واقعی خود را از دست داده است

دکتر قلمکاری:

کشاورزی و دامپروری جایگاه واقعی خود را از دست داده است


عضو جامعه دامپزشکی ایران گفت: کشاورزی و دامپروری در کشور و از جمله اصفهان جایگاه واقعی خود را به دلیل عوامل متعدد از جمله ورود افراد غیر حرفه ای به این حوزه از دست داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا قلمکاری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه صنعت دامپروری یکی از صنایع محوری کشور محسوب می شود، متاسفانه علی رغم تمام ظرفیت ها و پتانسیل‌ها امروز این صنعت در استان به غفلت رفته است.

وی بیان داشت: بر اساس آمارهای موجود، استان اصفهان از نظر مراتع زراعی در کشور رتبه دوازدهم، در میزان تولید سطح زیر کشت رتبه ۱۸، در گوشت قرمز رتبه ششم ، شیر رتبه دوم ،گوشت مرغ بین رتبه سوم و چهارم، تخم مرغ رتبه چهارم و محصولات باغی رتبه چهاردهم را دارا است.

اصفهان در اسم رتبه اول مرغ گوشتی را در کشور دارد

عضو جامعه دامپزشکی ایران خاطر نشان کرد: استان اصفهان از نظر مرغ گوشتی از نظر اسمی رتبه اول را دارا است.

وی با بیان اینکه اصفهان با تقریبا ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع، ۶.۵ درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است، بیان داشت: ۲.۵ درصد مساحت اراضی کشور در دست اصفهان است و ۶ درصد محصولات تولیدی کشور در این استان تولید می شود.

قلمکاری به مشکلات پیش روی کشاورزی در سطح استان اشاره کرد و گفت: تغییر کاربری اراضی معدنی و کشاورزی، استفاده نامناسب و بیش از ظرفیت از منابع طبیعی استان، آلودگی شدید منابع آب و خاک و استقرار صنایع سنگین از چالش های استان است.

وی همچنین بهره وری غیر اصولی از منابع آب و مهاجرت نیروی کار، پائین بودن راندمان، کم آبی و خشکسالی را از دیگر مشکلات و معضلات استان خواند و گفت: وجود این شرایط سبب شده که رتبه استان اصفهان در تمامی عرصه ها از جمله زراعی، مراتع، گوشت قرمز، گوشت مرغ و غیره نسبت به سایر استان ها پائین باشد.

قلمکاری با بیان اینکه در تمامی جوامع کشاورزی را صنعت مادر می دانند، گفت: این در حالی است که کشاورزی و دامپروری در سطح کشور و از جمله اصفهان جایگاه واقعی خود را به دلیل عوامل متعدد از جمله ورود افراد غیر حرفه ای و غیر متخصص به این حوزه از دست داده است.

عضو سازمان مخترعین ایران خبر از تولید دو محصول دامی خبر داد که هم اکنون در کشورهای اروپایی ارائه شده است، گفت: وجود انواع آلودگی ها سبب شده که محصولات دامی و کشاورزی به بی کیفیت ترین وضعیت برسد به همین لحاظ به اختراع محصولی با کیفیت و غنی روی آوردم.

وی نداشتن یک استراتژی بلند مدت در صنعت دام و کشاورزی را عمده مشکل این صنایع در کشور عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیاز به کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار است

قلمکاری با اظهار اینکه در صنایع مادر نیاز به بازاریابی وجود دارد، بیان داشت: در این صنعت هیچ تخصص قابل اتکایی وجود ندارد.

وی اعلام کرد: عدم وجود یک مدیریت کلان نگر و نداشتن برنامه های راهبردی هیچگاه نتوانستیم به یک سرمنزل مقصود در این صنعت دست یابیم.

 

عضو انجمن تولید کنندگان خوراک دام و طیور ایران گفت: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ آمده که برخورداری از دانش پیشرفته در صنعت دام و کشاورزی به منظور دست یابی به سلامت و رفاه ، دست یابی به جایگاه اول اقتصاد علمی و فناوری در سطح آسیای جنوب غربی و رسیدن میزان کشاورزی به ۶.۴ درصد و افزایش نرخ بهره‌وری به ۲.۲ درصد از اهداف بلندمدت در این سند است که با زیرساخت های موجود تقریبا غیر ممکن است.

 


نوشته شده در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۹۴

دکتر حمیدرضا قلمکاری

عضو هیأت رئیسه، هیأت نمایندگان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان | دوره نهم


تمامی حقوق برای موسسه‌ی بین‌المللی و غیرانتفاعی ایندکس محفوظ می‌باشد. © ۱۴۰۱