• خانه
  • اخبار
  • خسارت‌های میلیاردی در پی بی‌اعتنایی و ناآگاهی از خدمات هواشناسی

خسارت‌های میلیاردی در پی بی‌اعتنایی و ناآگاهی از خدمات هواشناسی


در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد: بی‌اعتنایی و ناآگاهی از خدمات هواشناسی خسارت‌های میلیاردی در پی دارد.

در شانزدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط‌ زیست اتاق بازرگانی اصفهان چالش‌های هواشناسی استان موردبررسی و افزایش تعامل کشاورزان با اداره کل هواشناسی استان اصفهان در دستور کار قرار گرفت.

حمیدرضا قلمکاری رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست بابیان اینکه ،تلاش در جهت بهبود فضای کسب‌وکار ، رسیدن به توسعه‌ی پایدار و حرکت به سمت تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی از مهم‌ترین رسالت‌های اتاق بازرگانی است اظهار داشت: تعامل گسترده‌تر و عمیق‌تر با سازمان هواشناسی می‌تواند این کمیسیون در راستای عمل به وظایف ذاتی خودیاری کند .

قلمکاری خسارت ۲۷۴ میلیارد تومانی به باغات استان سمنان ، خسارت ۱۳۲ میلیارد تومانی به باغات شیروان و خسارت۸۰۰ میلیارد تومانی به باغات مرکبات و کیوی استان مازندران را نمونه‌هایی از بی‌اعتنایی یا ناآگاهی از اطلاعات هواشناسی عنوان و ادامه داد : نقش اطلاعات هواشناسی در توسعه‌ی پایدار ، امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی یک نقش کلیدی و موثر است و بر این اساس لازم است تا بیش‌ازپیش به آن توجه شود .

وی افزایش مطالبه گری از سازمان هواشناسی و محیط‌زیست را لازمه‌ی افزایش کمی و کیفی توزیع اطلاعات به ذینفعان دانست و افزود : خروجی‌های سازمان هواشناسی باید به‌صورت کاربردی‌تر در اختیار ذینفعان قرار گیرد و کمیسیون این آمادگی را دارد تا در راستای تعامل هرچه بیشتر بین ذینفعان و اداره‌ی هواشناسی مشارکت داشته باشد .

وی افزود:آب و هواشناسی یک نیروی خلاق درکشورهای پیشرفته است اما در کشور ما سازمان هواشناسی به سازمانی مهجوری تبدیل‌شده و کمتر از اطلاعات مهم و حیاتی این سازمان در زندگی روزمره و ساخت پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود که همین امر خسارت‌های زیادی را بر پیکره‌ی اقتصاد کشور و محیط‌زیست تحمیل می‌کند .

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان بابیان اینکه بهینه‌سازی تولیدات ،افزایش بهره‌وری ،کاهش ریسک تولیدات و کمک به حفظ منابع طبیعی از اهداف هواشناسی در بخش کشاورزی است،گفت :در مسیر تحقق این اهداف مشکلاتی نیز نظیر ناآشنایی و بی‌اعتمادی کاربران به سیستم‌های هواشناسی ، فقدان احساس نیاز کاربران نهایی به اطلاعات ،تخصصی بودن متون و توصیه‌ها ،عدم شناخت کافی از مخاطرات جویِ بومی برای هر محصول وجود دارد که باید برای رفع آن اقدام شود.

قلمکاری با تقدیر از طراحی و اجرای سامانه‌ی تهک ( توسعه‌ی هواشناسی کاربردی کشاورزی )که به‌منظور پیشگیری از افت کمی و کیفی محصولات کشاورزی عملیاتی شده است اظهار داشت : این سامانه می‌تواند پاسخ گوی بسیاری از چالش‌ها و سؤالات کشاورزان باشد.


نوشته شده در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۹۶

دکتر حمیدرضا قلمکاری

عضو هیأت رئیسه، هیأت نمایندگان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان | دوره نهم


تمامی حقوق برای موسسه‌ی بین‌المللی و غیرانتفاعی ایندکس محفوظ می‌باشد. © ۱۴۰۱